Pravilno pozicioniranje ispred kompjutera

Sedenje

  • Zauzimanje pravilnog sedećeg položaja.U početku vam verovatno neće biti lako da održite pravilan položaj, ali s vremenom će vam to postati navika. Pravilan položaj dok sedite pomoćiće vam da izgledate bolje, da poboljšate produktivnost i što je najvažnije, da sačuvate zdravlje.
  • Sedite ukoliko je moguće na zadnjem delu stolice. Zadnjica treba da je na kraju sedišta stolice i “zalepljena” za naslon. Ljudi su naviknuti da sede na sredini sjedišta, ali je to totalno pogrešno.
  • Naslonite se tako da kičma zadrži svoju prirodnu liniju. To znači da gornji i donji deo ledja treba da bude “zalepljen” na naslon. Ukoliko ne koristite ergonomsku stolicu, možete da upotrebite peškir ili krpu savijenu u rolnu i da je stavite na polovinu ledja kako biste kičmi dali maksimalnu potporu.
  • Glava treba da bude u istoj liniji sa gornjim delom tela. Ne smete da je naginjete ni naprijed ni nazad.
  • Ramena treba da su opuštena, a gornji dio ruku (od ramena do laktova) pored tela. Nemojte ruke da pružate napred ili laktove da zanosite unazad.
  • Kolena treba da budu u visini sa kukovima. Ne koristite previsoku ili prenisku stolicu. Po pravilu, gornji deo noge treba da bude paralelan sa podom, a kolena pod uglom od 90-100 stepeni. Pod noge možete da stavite neku potporu da biste poboljšali položaj.
  • Stopala treba da su ravno na podu. Ne držite noge prekrštene i ne podupirite se na prste ili pete.
  • Težinu tela treba jednako rasporediti na oba kuka. Ne prebacujte težinu samo na lijevi ili desni kuk.

Položaj monitora

  • Postavljanje monitora. Kad pravilno sednete na stolicu, ruke ispružite naprijed i monitor bi trebalo da je postavljen otprilike na tom rastojanju i da se nalazi tačno ispred vas.
  • Ako je postavljen lijevo ili desno, počećete da savijate vrat i to može da prouzrokuje bol. Gornji deo monitora treba da bude u visini vaših očiju.
  • Kada koristite monitor, pogled treba da vam je usmjeren blago prema dolje, pod uglom od 15-20 stepeni.

Miš i tastatura

Postavljanje tastature i miša, te kucanje.

  • Tastatura i miš treba da su postavljeni otprilike u visini vašeg pupka, odnosno vašeg lakta. Tastaturu i miša nikako ne postavljajte na različite visine. Najbolje je da se tastatura nalazi neposredno ispred vas, a miš odmah desno.
  • Kada pišete (kucate) na tastauri , dlanovi i zglobovi trebaju da budu u ravnoj liniji. Podlaktice nikako ne naslanjajte na sto dok kucate. Ruke ispravite tako da “lebde” u vazduhu dok koristite tastaturu. Naslonite ih za odmor samo kad pravite pauzu.
  • Što se tiče miša, preporučuje se da je odmah do vas, tako da ruku ne morate da pružate napred. Možete da koristite podlogu za miša, sa gelom, namijenjen za podupiranje zglobova na rukama.
Advertisements
Objavljeno pod Osnovni pojmovi | Ostavite komentar

Utiče li računar na zdravlje očiju?

S porastom zanimanja koja zahtevaju višečasovno sedenje pred računarom poprilično je porastao broj ljudi koji imaju problema s vidom. Utiču li računari zaista na zdravlje očiju?

Pored svih savremnih boljki koje su nam moderne tehnologije donijele tu je i sindrom računarskog vida koji je veoma čest slučaj kod ljudi koji mnogo vremena provode pred računarom, što zbog prirode posla što zbog zabave. Sindrom računarskog vida nije povezan samo sa prevelikom izloženosti računarima već i pametnim telefonima i televiziji. Nastavite sa čitanjem

Objavljeno pod Osnovni pojmovi | Ostavite komentar

Faktori koji štetno utiču na zdravlje korisnika računara, životnu sredinu i mere zaštite za njihovu minimizaciju

Nauka koja se bavi vezom između predmeta i uređaja (stolova, stolica, automobila, računara, telefona …) i čovekovog zdravlja zove se ergonomija, a preporuke naučnika su veoma važne. One se, između ostalog, odnose i na pravilno sedenje za stolom na kome je smešten računar, pravljenje pauza u radu, pravilno korišćenje tastature, miša i monitora. Svakodnevno višečasovno gledanje u monitor, korišćenje tastature i miša izaziva i neke zdravstvene probleme. Vrlo često se javlja u bolovi u zglobovima, rukama i leđima i ta profesionalna  boles se naziva RSI-Repititive Strain Injury. Kako vreme odmiče, sve veći broj poslova zahteva sedenje pred nekom vrstom ekrana. U pojedinim zemljama broj ljudi koji ki koristi računar na radnom mestu penje i na preko 70 odsto populacije, a gotovo tri četvrtine njih ima probleme s vidom ili očima, uglavnom ljudi sa više od četrdeset godina. Ovi problemi su objedinjeni pod imenom Computer Vision Syndrome (CVS) odnosno „sindrom kompjuterskog vida”. Ovaj sindrom obuhvata sledeće simptome: zamor očiju, suve oči, osećaj pečenja u očima, osetljivost na jače osvetljenje, mutan vid, glavobolje koje dovode do vrtoglavice i mučnine kao i bolove u ramenima, vratu i leđima. CVS ima više uzroka, ali za svaki postoji preventivno rešenje, što kroz vežbe, što kroz ergonomski dizajn uređaja i radnog mesta.Osim fizičkih problema kod dugotrajnog rada na računaru, rad na računaru može prouzrokovati psihičke probleme izazvane stresom. Da bi smo izbegli ovakve smetnje treba se strogo pridržavati uputstava koje su propisali naučnici koji proučavaju uticaj računara na zdravlje ljudi. Najvažnija pravila su: Nastavite sa čitanjem

Objavljeno pod Osnovni pojmovi | Ostavite komentar